TEST: Tacksamhetsträning – som en tandborste för sinnet

En vetenskapligt beprövad metod för att bli lyckligare är daglig tacksamhetsträning. Under cirka ett års tid har jag i under olika perioder testat metoden och kan kort och gott säga att det förändrat mitt liv. Inte på ett revolutionerande sätt men i de perioder som jag utövat metoden så har det markant ökat min eget välbefinnande. Till en kostnad av ett block och en penna och fem till tio minuter per dag så framstår den här tekniken som en av de absolut lägst hängande frukterna för att öka sin lycka.

Så hur går det till? Varje morgon och/eller kväll skriver jag ner tre saker som jag känner tacksamhet eller uppskattning för. Och det är det enda som krävs. I början trodde jag att det skulle vara svårt att komma på tre nya saker varje dag – men det var det inte. Tricket är att inte bara tänka kring de stora, abstrakta viktigheter i livet som att barnen mår bra utan att mer och mer inkludera de små sakerna som är bra i livet. Det kan vara ett möte med en ny människa, en tacksamhet över något man äger, en bra prestation på jobbet eller bara att det finns ett vackert träd utanför fönstret. Här är några olika kategorier(*) som jag fundera kring varje dag för att få inspiration för nya uppslag:

  • En ny eller gammal relation som hjälpt dig eller som du uppskattar
  • En möjlighet som finns idag. Det behöver inte vara något stort, utan kan handla om att du kan träffa dina barn, ha möjlighet att träna eller bara att kunna gå till jobbet.
  • Något bra som hände igår eller under dagen. Något som du upplevde eller bevittnade.
  • Något enkelt och konkret i din direkt närhet.

Det kan låta flummigt men det är egentligen inte så konstigt att det fungerar. Våra hjärnor är inställda på att se hot och faror – helt enkelt för att undvika att dö. I det perspektivet är det viktigare att fokusera på det negativa snarare än uppskattning. Dessutom går mycket av våra yrkesliv ut på att hitta och lösa problem, leverera och börja på nästa projekt. Vi är alltså mentalt övertränade på att tänka kritiskt och älta olika farliga scenarier – vilket hållit oss vid liv och får att prestera fantastiska saker på våra arbeten. Men det gör oss inte direkt lyckliga. Men förmågan att känna tacksamhet och glädje går alltså att träna upp och stärka.

Jag började känna en märkbar effekt efter cirka en veckas praktiserande. Jag fick en gladare grundkänsla och kunde betrakta min egen hjärna producera tankar som ”Vad bra att vi har trappor på kontoret så att jag får röra på mig” eller känna genuin tacksamhet över att få äta en god måltid. Jag känner också en större tillfredsställelse när jag uppnår det jag vill, vare sig det är ett projekt som avslutas på jobbet eller något annat som jag planerat. Jag tänker att om jag nu gör vissa saker för må bra och känna tillfredsställelse så vore det ju tragiskt att inte maximera den känslan när jag väl når mina mål. Tony Robbins sammanfattar det klokt med att ”framgång utan tillfredställelse är det största misslyckandet”.

Effekten är dock inte bestående utan måste underhållas. Som en muskel som måste tränas för att inte förtvina. Eller som killarna bakom den i USA populära ”5-minute journal” kallar metoden: ”A toothbrush for the mind”. I perioder har jag kommit av mig med mitt tacksamhetsskrivande och då försvinner också gradvis de positiva effekterna.

Naturligtvis är det en genialisk strategi att vara tacksam allt det fina vi redan har – istället för att söka lyckan i det vi kan uppnå i framtiden. Det blir ju ett sätt att öka lyckan av det vi redan har uppnått. Dessutom vet vi ju bara vad vi har för stunden, imorgon kan det vara borta.

Sammanfattning: Tacksamhetsträning är en vetenskapligt beproövad metod för att uppleva en större lycka. Den är billig både i pengar och tid och många människor vittnar om att den förändrat deras liv. Det finns verkligen ingen stor nedsida.

(*) Antecknade från The Tim Ferriss Show